lauantai 18. huhtikuuta 2015

Maalaten, piirtäen - mutta miten?





Ensimmäinen kokonainen kouluviikko on takana ja viikko onkin rullannut eteenpäin edellisviikolla aloitettujen tehtävien parissa. Koulupäivät meillä kestävät keskimäärin aamuyhdeksästä lähemmäs kello viittä ja läksyjä tulee aika tahdilla. Kaupungilla kiertely on siis jäänyt minimiin ja ensimmäisen viikon ajan on tullut keskityttyä koulunkäyntiin, pitkien yöunien saantiin ja koulun tavoille opetteluun. 

Erään piirrustuskurssin keskeneräinen työ.


Talon tavoille opettelussa onkin ollut haastetta sillä opiskelu ja opetus eroavat kotimaahan monella tavalla. Ensimmäinen ja ehkä merkittävin ero ajankäytön kannalta on erikoinen lukujärjestys ratkaisu. Täällä samana päivänä on muutama tunti yhtä oppiainetta, kun taas Suomessa on yhtä oppiainetta päivän aikana. Tämä tarkoittaa sitä, että työskentelytahdin on oltava tehokasta ja nopeaa. Tuntien välillä olevat viiden minuutin siirtymät tekevät välillä myös tiukkaa, sillä opettajat olettavat oppilaiden tulevan tunneille aina ajoissa. Tähän viiden minuutin taukoon tulee sisällyttää edellisen tunnin jälkisiivoukset sekä seuraavaan luokkaan siirtyminen sekä sinne uuden työpisteen pystyttäminen.

Toisena erona olen huomannut erot opettamisessa. Osa opettajista on hyvin aktiivisia opetustilanteissa: jotkut opettajat täällä saattavat tulla paikallesi ja piirtää tai maalata suoraan työhösi, tehden merkittäviäkin muutoksia piirustukseen tai maalaukseen. Jotkut neuvovat kauan ja hartaasti, toiset vain muutamalla sanalla silloin tällöin. Oudointa ovat ehkä opettajat, jotka saattavat kolmen oppitunnin aikana käydä luokassa vain kahdesti kiertämässä jokaisen oppilaan vuorollaan nopeasti läpi ja lähteä taas matkoihinsa. Tämä on kuulemma ihan normaali käytäntö.

Keskeneräinen muotokuva. Käytetyt työtunnit tähän asti: 8x40min

Opiskelu itsessään mielestäni eroaa akateemisella painottamisella. Jana Rozentala taidekoulussa painotetaan hurjan paljon teknistä osaamista, siinä hallittua tarkkuutta ja täydellisyyttä ja omalle ilmaisulle jää teoksissa vain pieni osa, joka näkyy lähinnä saatujen kotitehtävien toteuttamisessa. Tavoitteena on opettaa oppilaat hallitsemaan erinomaisesti erilaisia tekniikoita ja oppia hyödyntämään erilaisia materiaaleja. Tämä näkyy esimerkiksi mitä erikoisimpina asetelma sommitelmina, joiden elementteinä saattaa yhtä aikaa olla vaahtosammutin, ruukkukasvi ja osa vuohentaljaa eli toisistaan täysin eroavia elementtejä. Monipuolisten tehtävien tarkoituksina on lähinnä opettaa opiskelijoita saavuttamaan erilaisten materiaalien ja muotojen tuntu, kuin luoda ainutlaatuista, esteettistä joka kodin seinälle ripustettavaa taidetta. Teos on siis kirjaimellisesti harjoitus. Omassa kotikoulussani painotus on lähinnä niin oman ilmaisun kuin kuvamaailman harjaannuttamiseen, kuin akateemiseen täydellisyyteen, vaikka teknistä kehittymistäkin seurataan.


Öljyväri asetelma. Alimpana työ valmiina. Käytetty aika: 6x40min.


Mutta nyt jätettäköön koulu hetkiseksi mielestä ja siirrytään viikonlopun viettoon.



Loppukevennys: Minun ja Henrietan tekemät päät vapaasti valituista materiaaleista.
Seuraavaksi vuorossa on näiden maalaaminen öljyvärein kanvaasille.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti