keskiviikko 29. huhtikuuta 2015

Muutoksia






Meidän koulumme takapiha: hautausmaa.
Tuorein hauta on kuulemma reilut 70 vuotta vanha.



Eilen saimme tiedon, että ensi viikon keskiviikkona on seuraava normaalinmittainen koulupäivä. Huominen koulupäivä kestää huimat puolitoista tuntia ja perjantaina koulussa on jonkin sortin "parents day at school" eli paikallisten opiskelijoiden vanhemmat pääsevät vierailemaan koululla ja opiskelijat ovat järjestäneet erilaista ohjelmaa perjantaiaamuksi. Maanantaina eli 4.5 puolestaan juhlitaan Latvian itsenäisyyspäivää, joten maanantai ja tiistaikin ovat vapaita. Kelvannee meille nämä järjestelyt!

Saimme tänään tietää tarkemmin muista meitä koskevista muutoksista, jotka tällä kertaa koskivat lukujärjestystämme. Niin kuin olen aiemmin kertonut, monet oppitunneistamme on järjestetty neljännen vuosikurssin eli viimeisen vuoden opiskelijoiden kanssa. Tämän viikon jälkeen neljännen vuoden opiskelijoiden normi opinnot loppuvat ja he keskittyvät loppukevään ajan lopputöidensä viimeistelyyn. Myös meille tämä merkitsee kyseisten kurssien päättymistä ja radikaaleja muutoksia vasta tutuksi tulleeseen lukujärjestykseen. Harmiksemme saimme tänään kuulla, että monen loppuvan kurssin tilalle tulee itsenäistä opiskelua. Myös piirrustusta on kokonaiset seitsemän oppituntia vähemmän ja niiden tilalle on siirretty maalausta. Tuleva lukujärjestyksemme tulee siis koostumaan lähinnä pelkästään maalauksen tunneista, joista lähestulkoon kaikki tunnit tulevat olemaan asetelmamaalausta. Kummallekkin meistä isoin kolhu opintojen etenemisessä on elävänmallin piirustustuntien sekä piirustus tuntien päättyminen ylipäätään. Myös croquis eli luonnostelutunnit loppuvat. Itselle ihmisen anatomia ja mittasuhteiden hahmotus ovat tärkeimpiä kehitettäviä kohteita mitä piirtämiseen tulee ja siksi elävän mallin piirtäminen olisi ehdottoman tärkeää. Siinä hahmotuskyky kehittyy aivan eri tavalla kuin verrattuna vaikka ihmishahmon piirtämiseen suoraan valokuvasta. Piirustuksen tunnit ovat tuoneet myös vaihtelua loputtomiin asetelmanmaalaustunteihin. No mutta, opinpa kunnolla maalaamaan öljyväreillä seuraavan kuukauden aikana.



Piirustuksen kotitehtävänä oli luoda sommitelma käsistä eri asennoissa. Käytin tässä pohjana vaalean beigeä paperia sekä nestemmäistä tussia. Kokeilin tussi nesteellä piirtämistä ensimmäistä kertaa ikinä. Tämä oli hyödyllinen harjoitus sillä käsien piirtäminen on minulle melko vierasta.


Tänään koulu alkoi myöhään vasta vartin yli yksitoista kahdella kuvanveiston tunnilla. Tunnit ovat melkeinpä yksityistunteja, sillä minun ja Henrietan lisäksi tunnilla on eräs neljännen vuoden opiskelija tyttö työskentelemässä lopputyönsä parissa. Jututin tyttöä tänään vielä keskeneräisestä veistoksestaan, jolle hän oli muovailemassa alustaa.Tyttö kertoi lopputyönsä teemana olevan sota. 

Latvia itsenäistyi Neuvostoliitosta vuonna 1991 ja latvialaiset ovat edelleen vähemmistönä omassa pääkaupungissaan. Valtaosa asukkaista on venäläisiä ja venäjänkielisiä. Venäjän kieltä on täällä tärkeää osata ja esimerkiksi joihinkin virkoihin on mahdoton päästä ilman kielitaitoa. Neuvostoliitto ajasta muistuttamassa ovat esimerkiksi miehitysmuseo, joka käsittelee Latvian historiaa neuvostoliittomiehityksen sekä natsi-Saksan ajalta sekä museoksi avattu KGB-päämaja rakennus, joka oli neuvostoliiton tiedustelupoliisin käytössä aina Latvian itsenäistymiseen asti. Rakennukseen toimitettiin vangeiksi, kuulusteltaviksi ja jopa tapettaviksi neuvostoliitto vastaisiksi epäiltyjä henkilöitä. Itse en ole vielä näissä museoissa ehtinyt vierailla, mutta nämä kohteet ovat tehtävälistalla.

Politiikasta tai etnisestä alkuperästä keskusteltaessa tulee täällä toimia harkitusti ja keskustella aiheesta itselleen tutuksi tulleen keskustelukumppanin kanssa, sillä neuvostoliiton aikaiset tapahtumat ovat täällä vielä hyvin tuoreessa muistissa ja aihe saattaa nostattaa pintaan voimakkaitakin tunteita. 



Kuvanveistossa aloitettu solmu alkaa edistyä. Ensi kerralla valamme nämä kipsiin.


Loppupäivä eteni piirustus tunteihin ja meille selvisi, että ainakin ensimmäinen 40 minuuttia menisi paikallisten opiskelijoiden croquis-töiden arviointiin. Arviointi tilaisuudessa pyöri kokonaiset kaksi vuosikurssillista opiskelijoita sekä arviointia oli suorittamassa neljä opettajaa. Arvosteluasteikkona toimi tyypillinen arviointi 1-10. Jotta opiskelija saa 10 arvosanakseen tulee hänen palauttaa 40 isoa (eli a2 tai a3 kokoista) luonnosta, joissa oli hyödynnetty erilaisia piirrustus tekniikoita. Välineinä saa ja tulee käyttää erivärisiä nestemmäisiä tusseja, öljy- sekä kuivapastelliliituja, hiiltä, lyijykyniä ja kaikkea muuta maan ja taivaan välillä. Kritiikin seuraaminen antoi itselle paljon ideoita, kuinka voisin itse toteuttaa nopeaa luonnostelua. Parille viimeiselle tunnille opettaja antoi tehtäväksi piirtää ötököitä, joille tuli liittää ihmisen pää tai vartalon osia. Todella kehittävää.
Paikallinen opiskelija Gerda kritiikissä.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti